czwartek, 17 marca 2016

Polska vs. Niemcy #2- Ceny.

W dzisiejszym poście postanowiłem poruszyć temat cen. A dokładnie,  ile trzeba zapłacić za konkretny produkt
w Polsce, a ile w Niemczech. Do porównania wybrałem ceny podstawowych produktów spożywczych. Starałem się aby ceny, które umieściłem w porównaniu, nie były skrajnie niskie i skrajnie wysokie. Ceny nie są również cenami „promocyjnymi”. Poniżej zamieszczam tabelę prezentującą porównanie cen. Miałem dylemat czy przeliczyć euro na złotówkę czy odwrotnie. Postanowiłem zamienić złotówkę na euro, między innymi dlatego, że liczby będą mniejsze, przez co bardziej czytelne.  Kurs euro na dzień pisania tego postu wynosił 4.30 zł. Tabela porównawcza prezentuje się tak:
Prawie wszystkie produkty, które zamieściłem na liście kosztują mniej lub znacznie mniej w Polsce, a niżeli u naszych zachodnich sąsiadów. Niemcy taniej mogą kupić olej i jaja, natomiast cena masła jest zarówno w PL jak i DE taka sama. Lecz raczej powodów do skakania z radości nie mamy. Dlaczego? Wyjaśnienia poniżej, a dla zobrazowania stworzyłem jeszcze jedną infografikę, która prezentuje się tak:
Minimalna płaca w Polsce w 2016 r. wynosi 1355 złotych netto (po odliczeniu wszystkich składek i podatków) co po przeliczeniu daje nam 316 euro. W DE płaca minimalna wynosi 1050 euro netto. Jest to kwota jaką zarabia osoba samotna, bez dzieci (czyli odprowadza największe podatki). Oczywiście od kwoty zostały już potrącone składki
i podatki.

Komentować drugiej infografiki chyba nie trzeba, przedstawione w niej liczby, mówią same za siebie. Trochę to przygnębiające, że pracownik w Niemczech, za tą samą czynność zarabia 3 razy więcej niż pracownik w Polsce. W czym jako Kraj jesteśmy gorsi od Nich? Co jest przyczyną, aż takich różnic zarobków? Są to pytania retoryczne, bo każdy ma na ten temat  swoje zdanie. Można mieć tylko nadzieję, że na wyrównanie poziomu nie tylko zarobków ale i ogólnie, poziomu życia nie będziemy musieli czekać naście lat. A wracając do produktów żywnościowych, pocieszające może być, że warzywa i owoce produkowane i sprzedawane w Polsce smakują o niebo lepiej. Tak samo sprawa wygląda
z pieczywem i niektórymi rodzajami mięs.

RK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz